Instructiuni si explicatii pentru instructorii de cursuri

Textele obligatorii trebuie sa fie in limba romana

In general, structura unui curs presupune niste materiale obligatorii (texte scrise, PPT, video-uri, etc.) si altele optionale (articole, etc.). Cele obligatorii, din care se verifica la sfarsit cunostintele cursantului (pentru ca acesta sa obtina diploma de absolvire) trebuie sa fie in limba romana. Cele optionale pot fi in engleza. Intrebarile de la examenul final de obtinere a diplomei nu trebuie sa acopere si topici din materialele optionale. 

Textele nu trebuie sa contina diacritice

De multe ori, textele cu diacritice puse in format e-book dau erori la afisarea acestora. Pentru consistenta, toate materialele scrise se pun fara diacritice. Important: pastrati pe calculator variantele cu diacritice ale materialelor, in cazul in care, in viitor, vom decide sa schimbam aceasta regula. Exista programe online care adauga sau scot diacriticile pe texte intregi, sau se poate folosi functia "Replace all" in Word. 

Tag-urile la fiecare curs trebuie sa arate in felul urmator 

Toate cursurile trebuie sa includa categoriile (specializarile) dupa care pot fi cautate. Acestea trebuie introduse exact cum este listat mai jos (inclusiv cu Majuscula de la primul cuvant), pentru ca orice deviatie de la acest lucru va face sistemul sa considere acea varianta drept o categorie noua (de ex., "psihologie clinica" si "Psihologie clinica" pot fi vazute drept categorii diferite). Creditele se dau pe profesie, nu pe specializari, insa este important sa listam si specializarile pentru care au fost gandite cursurile, pentru ca utilizatorii sa le poata cauta in functie de interesele lor particulare. Locul unde se introduc aceste specializari (inclusiv categoria "Gratuit", pentru a se putea cauta si dupa ea) este Settings / Course categories. Tipariti fiecare categorie in parte si dati enter de fiecare data, pentru a fi preluate. 

Atentie: chiar daca creditele se dau pe profesie (deci, teoretic, orice curs se aplica pentru orice specializare), cand listati categoriile unui curs, alegeti-le doar pe cele potrivite pentru topica pe care ati acoperit-o. Vizitatorii pot oricand sa caute cursuri dupa cuvinte mai specifice utilizand motorul de cautare de pe platforma.
Categoriile sunt (ele trebuie introduse exact asa cum sunt scrise aici, cu majuscula la inceput): 

Cel mai simplu este sa click direct pe categoria dorita din lista care este vizibila sub campul in care le listati pe cele corecte cursului dvs., si astfel se elimina posibilitatea unei erori. 


Gratuit
Cu credite
Psihologie clinica
Consiliere psihologica
Psihoterapie
Psihologia muncii si organizationala
Psihologia transporturilor
Psihologia aplicata in servicii
Psihologie educationala, consiliere scolara si vocationala
Psihologie aplicata in domeniul securitatii nationale
Analiza de date

Scurtaturi care pot salva ceva timp

Uneori, un anumit element de pe pagina unui curs se aplica si la celelalte cursuri ale dvs. De ex, detaliile despre instructor sunt identice la toate cursurile acestuia. Pentru a nu face acelasi lucru cap-coada la fiecare curs procedati in felul urmator: click pe un elementul respectiv pe care doriti sa il copiati de pe pagina (de ex., pe home page-ul (layout-ul) cursului click pe sectiunea "Instructor/Autor"), Vor aparea cateva optiuni sub forma de mici simboluri sugestive ("settings", "copy zone", "paste", "delete", etc.). Click pe "Copy zone" apoi mergeti la celalat curs unde vreti sa apara acelasi lucru, efectuati aceeasi procedura (selectati o zona din pagina) si veti vedea ca langa optiunea "copy" va fi si o optiune "paste". Click pe ea. 

Introducerea numarului de credite pentru un curs se face la "Settings / Add a label" 

Introducerea numarului de credite aferent unui curs (pentru a fi preluat automat pe diploma de absolvire) se face la Settings/Add a label. In acel camp nu adaugati nimic altceva decat o cifra, reprezentand numarul de credite (de ex: 3). Orice altceva este scris acolo va fi de asemenea preluat automat si tiparit pe diploma de absolvire. 

Specificati numele dvs. in Settings / Author's name

Introduceti numele dvs. in Settings / Author's name. De acolo este preluat automat pe homepage-ul platformei, precum si in multe alte parti. Numele trebuie introdus astfel: Prenume, Nume, si nivelul educational, ca in urmatoarele exemple: Ionel Popescu, MA / Maria Ionescu, PhD. Daca nu aveti un grad post-universitar (adica nu aveti un Master, de exemplu), introduceti doar Prenume Nume. Daca sunteti doctorand, introduceti astfel: Mihai Popescu, Drd. La nume si prenume doar prima litera sa fie cu majuscule, nu toate. 
Foarte important: numele trebuie sa fie introdus absolut identic la toate cursurile/modulele pe care le dezvoltati. In caz contrar, ele vor fi considerate drept nume diferite in sistem. De exemplu, "Ionel Popescu, PhD" este diferit de "Ionel Popescu PhD" (o virgula in minus), care este diferit de "Ionel Popescu, PHD", sau "Ionel Popescu Ph.D.", sau "Ionel POPESCU, PhD". 
 !!! Pentru a verifica afisarea corecta si unica a numelui dvs, procedati in felul urmator: In contul dvs de pe Academicus, la sectiunea "Cauta cursuri", click pe filtrul "Autori". Daca in drop-down-ul care se genereaza vedeti numele dvs. de mai multe ori, inseamna ca este o problema.

Specificati numarul de credite la descrierea cursului in Settings / Description in format [x credite CPR]

Pentru ca vizitatorii sa vada repede, direct de pe home-page, cate credite ofera un curs, la descrierea acestuia in Settings / Description (deci nu doar in Layout-ul cursului sau in Settings/Add a label) incepeti cu [x credite] si apoi continuati cu descrierea cursului. 
De exemplu, in Settings/Description introduceti astfel: "[2 credite CPR] Convingerile soferilor explica in mare parte variabilitatea comportamentului la volan. Acest curs acopera principiile de baza ale .....". Aceasta recomandare se aplica doar la cursurile creditabile. Daca modulul dvs. nu este creditabil, atunci nu este nevoie de a include [0 credite]. 

Descrierea cursului trebuie sa fie (aproape) identica pe Layout si in Settings / Description

Descrierea cursului trebuie sa fie identica sau aproape identica in Layout (care este home page-ul cursului dvs.) si Settings / Description, pentru consistenta. Aveti in vedere ca ce scrieti la Settings / Description este preluat automat pe home-page-ul platformei sub forma de thumbnail, precum si in alte parti, iar uneori se preia doar prima parte a descrierii (daca este prea lunga, de exemplu), asa ca scrieti aceasta descriere astfel incat sa fie informativa si in conditiile acestea.
Ca sa vedeti cum apare descrierea cursului pe home-page-ul platformei, cand sunteti in Settings, vedeti stanga sus - exact cum apare acolo va aparea si in alte parti. Specificati numarul de credite CPR si pe Layout.

Inainte de examenul final de obtinere a diplomei, trebuie inclusa o evaluare a cursului

Cursurile creditate CPR trebuie sa contina si o evaluare a cursului, conform normelor in vigoare.
Astfel, adaugati, chiar inainte de examenul final de la fiecare modul, un assignment care trebuie sa contina urmatoarele (mai adaugati dvs. si alte intrebari, daca vreti, dar acestea trebuie sa ramana): 
Va rugam sa ne impartasiti din experienta dvs. la acest curs. Acest lucru ne va ajuta mult sa il imbunatatim. Puteti raspunde fie cu optiunile: "Foarte nemultumit(a) / Mai degraba nemultumit(a) / Mai degraba multumit(a) / Foarte multumit(a)", fie descriptiv, cum doriti dvs. 
(1) Cat de multumit/a sunteti de continutul cursului?
(2) Cat de multumit(a) sunteti de utilitatea si aplicabilitatea informatiilor din curs?
(3) Cat de multumit(a) sunteti de modalitatea de livrare a cursului?
(4) Orice altceva care ne poate ajuta sa imbunatatim experienta dvs. 
Click pe acest link pentru a vedea exact cum se adauga un astfel de assignment: https://youtu.be/FYcrnpO3Vpc 

Este o idee foarte buna ca sa folositi notepad cand vreti sa copiati text in e-book-uri

De multe ori, daca incercati sa copiati un paragraf dintr-o sursa formatata deja (de ex: din Word) intr-un e-book pe platforma, vor aparea niste formatari in e-book care o sa va incurce si care, uneori, sunt imposibil de reparat. Cel mai simplu de prevenit problema aceasta este sa copiati materialul prima data in notepad (sau echivalent) pe calculatorul dvs., si din notepad sa il copy/paste in sectiunea dorita din e-book. 
NU UITATI sa scoateti diacriticile din texte, inainte sa le "paste" in e-books.

Nu uitati sa activati / sa faceti disponibila fiecare sectiune dintr-un curs, altfel ele nu vor fi afisate

Acest aspect este foarte important, care se scapa de multe ori din vedere, pentru ca nu este deloc intuitiv. Pentru a activa un curs complet, se procedeaza astfel:
(1) Prima data se activeaza fiecare sectiune din curs (in "Contents" apasati in dreapta pe "ciorna" si se afiseaza optiunile ("free", "paid", etc.) Alegeti optiunea dorita).
(2) Dupa ce activati fiecare "ciorna" in aceasta maniera, puteti activa si cursul in sine, ducandu-va la "Access". Daca activati doar cursul prin "Acces", dar nu si sectiunile din el, el va aparea activ in sistem, dar cu continut gol.

Sectiunile unui curs pot fi facute sa se poata parcurge pe gratis sau nu

Daca vreti ca o parte a cursului sa poata fi parcursa pe gratis (de exemplu, o parte introductiva, ca sa dea vizitatorului o idee de topica, etc.), acest lucru se poate face foarte usor: In "Contents" click pe "Ciorna" si apoi alegeti optiunea "Free".
Nota: este o idee foarte buna sa oferiti si anumite parti din cursurile platite in mod gratuit, in special partea introductiva, in care enuntati obiectivele cursului si alte informatii preliminare. In felul acesta, un eventual cursant nu cumpara cursul "blind", ci deja are o idee despre el.

Cand sunteti cam pe la 50% din dezvoltarea unui curs, schimbati statutul lui in "Coming soon"

Cand va apropiati in mare de finalizarea unui curs, schimbati-i statutul din "Draft" in "Coming soon" (in "Access"). Asta face ca el sa fie afisat pe home-page-ul platformei, cu eticheta "curand", fara sa poata fi accesat. Acest lucru este de natura sa informeze vizitatorii de viitoarele cursuri de pe platforma, crescand sansa ca ei sa revina.

Daca vreti sa copiati un intreg e-book intr-o alta sectiune

Formatarea unui e-book poate lua mult timp. Pentru a nu trece de fiecare data prin acest proces, puteti copia un intreg e-book in alta parte (alta sectiune sau alt curs). Se procedeaza in felul urmator:
(1) Duceti-va la e-book-ul pe care doriti sa il copiati. "Hover" mouse-ul pe simboul "+" din dreapta sus, pentru a adauga un element.
(2) In loc de "Add element" selectati "Edit HTML". Veti vedea un cod HTML in fereastra care se deschide.
(3) Copiati acel cod cu ctrl-A / ctrl-C.
(4) Duceti-va in sectiunea unde vreti sa inserati acest intreg e-book. 
(5) Procedati exact ca mai sus, dar in fereastra de cod HTML, stergeti tot (daca este ceva acolo) si "paste" codul copiat anterior.   

Diploma de absolvire a unui curs creditabil se adauga in felul urmator

Diploma de absolvire pentru cursurile creditate trebuie sa fie legata de examenul final de absolvire. O diploma creditabila nu trebuie sa poata fi obtinuta in absenta unui test de verificare a cunostintelor.
Acest lucru se realizeaza in felul urmator:
(1) In ultima sectiune din curs, chiar la sfarsit, adaugati elementul "Certificates/Certificate" (deci nu Certificates/Certificate of completion" - aici e usor sa gresiti, pentru ca nu este intuitiv).
(2) Dupa ce ati facut asta si i-ati dat un nume (de genul "Examen de obtinere diploma absolvire curs", de ex.), o sa vedeti settings pentru acest element. La aceste settings puteti alege alegeti daca examenul se da o data sau de mai multe ori - puneti nelimitat - / daca intrebarile se extrag random dintr-un banca de intrebari - idee foarte buna, care previne un pic copiatul de la altii - / care este numarul minim de raspunsuri corecte pentru a trece - aici puneti cat ati pus in dosarul CPR, de ex. 80%, etc.
(3) Tot acolo incarcati si diploma de absolvire, care are campuri predefinite (de ex., titlul cursului) care se completeaza automat la finalizare.
(4) Dupa ce ati setat toate lucrurilea astea, puteti crea intrebarile in sine.
(5) Atentie: finalizati toate setarile inainte de a crea intrebarile in sine, pentru ca uneori este greu sa reaccesati optiunile de setari dupa ce ati construit examenul.

Introduceti emailul dvs. de contact undeva in fiecare curs/modul al dvs.

Introduceti emailul dvs undeva in prima sectiune de la fiecare curs, sub forma unui e-book de o propozitie. Pentru protectie, nu este nevoie sa listati emailul ca atare, ca sa nu fie vizibil din prima, mai ales la sectiunile gratuite. Puteti sa includeti doar ceva de genul: "Contactati instructorul", sau "Contactati-ma", si sa faceti hyperlink spre emailul dvs. E-book-urile fac aceasta modalitate de hyperlink foarte usor de executat. 

Trebuie neaparat ca instructorul sa apara in video-uri?

Nu este obligatoriu ca instructorul sa apara in video-uri. Unii instructori aleg sa vorbeasca doar, pe o prezentare powerpoint, si sa puna doar o poza cu ei, de exemplu. Desi nu este obligatoriu, este insa o idee foarte buna ca instructorul sa apara in video-uri. Acest lucru faciliteaza o relationare mult mai buna cu eventualii cursanti, ceea ce va creste sansa de achizitionare a altor cursuri ale acelui instructor. Majoritatea covarsitoare a instructorilor de pe Academicus au video-uri in care ei apar. 

Cateva detalii despre video-uri.

(1) Video-urile trebuie sa fie la 720p. Daca le aveti in rezolutie mai mare, exista programe gratuite (de ex. Handbrake) care le converteste rapid si simplu. 
(2) Cea mai mare problema la video-uri este sunetul. Un smartphone poate captura video-uri de foarte buna calitate, dar sunetul va fi intotdeauna deficitar, in special daca "actorul" este pozitionat la mai mult de un metru distanta. Recomandarea este de a se folosi un microfon la lavaliera in loc de microfonul smartphone-ului.
(3) In general, pentru efect maxim, video-urile trebuie sa respecte urmatoarele criterii:
(a) Lumina bogata si in fata (pentru imagine cat mai buna) si in spate (pentru anihilarea umbrelor din spate); 
(b) Actorul sa fie pozitionat in fata unui perete de culoare uniforma, pe care sa nu fie lucruri ce pot distrage atentia (de ex., tablouri). Ideal este ca actorul sa fie pozitionat la cel putin doi metri de peretele din spate, acest lucru ajutand si la eliminarea umbrelor; 
(c) Actorul trebuie sa stea in picioare, iar filmarea sa fie de la bust in sus, pentru a se vedea si mainile cand gesticuleaza; 
(d) Actorul trebuie sa se uite in camera video, care trebuie sa fie pozitionata usor (nu exagerat) sub nivelul capului, pentru a da senzatia de autoritate.

Ajustati profilul dvs., daca este nevoie. 

La "Utilizatori" (https://academicus.ro/people) verificati cum arata profilul dvs, si ajustati daca este nevoie (poza, descriere succinta, etc.).

Folositi "drip feed" daca aveti un curs de peste 8 credite.

Conform regulilor/legilor CPR, nu aveti voie sa tineti un cursant la un curs mai mult de 8 ore intr-o zi. Daca aveti cursuri de peste 8 ore (deci mai mult de 8 credite), folositi optiunea "drip feed" (de la "Access"). Drip feed permite sa livrati parti din curs dupa o perioada specificata. De exemplu, puteti folosi drip feed sa faceti disponibila a doua parte a cursului la o zi dupa achizitie. In caz contrar, este posibil ca un cursant sa parcurga tot cursul in prima zi, ceea ce poate crea probleme la semnarea diplomei.

In Sectiunea 1 a cursului (care trebuie sa fie gratuita) includeti link catre Contract prestari servicii

In sectiunea 1 a cursului (care trebuie sa fie gratuita), includeti un link spre Contract prestari servicii intre Asociatia dvs si cursant. Pentru modele, contactati-ne, sau preluati unul de la cursurile existente deja pe platforma. Noi vom crea pagina spre care directionati link-ul.

Atentie la optiunile de la "Course player". Ele sunt foarte importante.

La Course player", aveti grija sa bifati "Display the estimated reading time of ebooks?". Acest lucru da cursantului o idee de cat timp va lua, in medie, citirea acelui material. Si va da si dvs o idee aproximativa, astfel incat sa vedeti daca ce e estimat este in concordanta cu ce s-a trimis spre avizare la CPR. Bifati de asemenea toate optiunile precedente acesteia. De asemenea, la Course navigation bifati "Sequential navigation", care ii opreste pe cursanti de a merge mai departe fara sa completeze partile precedente din curs. De asemenea, la "When is a learning unit considered completed?", puteti incerca prima optiune (".... when it is visited....") la inceput. Daca vedeti ca lumea petrece mult sub timpul estimat la cursul dvs., atunci activati optiunea a doua ("...according to the default estimations..."). Aceasta optiune face ca un learning unit sa nu fie considerat parcurs (deci nu se poate obtine diploma) decat daca cursantul a petrecut un anumit timp pe el. Timpul este stabilit automat de platforma, in functie de cate pagini are un ebook, ce lungime are un video, etc.